Eenvoudige rocket stove (eerste ervaring)

3 jaar terug moest een boom tegen de grond omdat hij een potentieel gevaar vormde om bij een volgende storm op de spoorweg te belanden. Uit een stukje van die boom heb ik nu een zelfopbrandende kookkachel gemaakt. 
Stap 1
Met een slangeboor een gat gemaakt in de kern van de stam.


Stap 2. 
een zelfde gat gemaakt maar dan vanaf de zijkant tot in de kern. Geen foto hiervan maar je ziet wel wat ik bedoel in het filmpje hieronder. 
Het gemaakte gat is diameter 4 cm en 25 cm diep. Je kan maar zo diep gaan als de spiraal van de boor lang is maar het lukt mij toch iets dieper te gaan door het tweede deel voor te boren (foto 4) met een iets dunnere slangeboor (ook avegaar genoemd). 
https://photos.google.com/photo/AF1QipNBEQ0rsCtWxeT7QaYAx6yDOdRadfBSC2SpqKSV
5 minuten later
https://photos.google.com/photo/AF1QipOgPLGJa8oxShcV7_a0PNFo0BW_wBTq21Z6-2df
Het vuur stak ik aan met fijn hout en met de brander op gasfles die je in het begin van het tweede (onderste) filmpje ziet. Het gat aan de buitenkant heb ik een paar keer geblust met een spuit die je onderaan de stam ziet liggen. Eenmaal het eten klaar was heb ik de binnenkant met dezelfde spuit gedoofd. De stam is nu klaar voor een tweede gebruik. Eenmaal het gat groter gebrand is zal het gemakkelijker om het vuur zonder de brander aan te steken

Zoals je ziet steunt de pot op 3 nagels. Die 3 punten worden altijd geraakt door de pot (met 4 punten is dit niet het geval waardoor de pot onstabiel kan staan).

De verbranding gaf weinig rookvorming eenmaal op gang. 

Voor een perfecte verbranding gebruik ik een Petromax Rocket Stove. Eenmaal aan via de top down methode is er geen rook meer en dan kan ik deze zelfs binnen gebruiken. Het is dan een kwestie van op de juiste manier hout bij steken om zonder rook verder te kunnen stoken. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Via dit formulier mail je naar de trekkers van vzw Ecoliving